środa, 9 października 2013

Lekcja 4

  WYSZUKIWANIE INFORMACJI                                                                    


1. Wyszukiwarka Google (IPA: /ˈguːgəl sɜː(r)tʃ/) - wyszukiwarka internetowa, stworzona przez amerykańską spółkę Google Inc. Jej celem jest skatalogowanie wszystkich możliwych informacji i udostępnienie ich za pomocą Internetu.

Wedle danych z lipca 2008 roku, Google indeksuje ponad bilion stron WWW. Większość przeszukiwanych informacji gromadzona jest w uproszczonym formacie na serwerach Google (za pomocą buforowania ich zawartości), dzięki czemu są one dostępne nawet po ich usunięciu z oryginalnego źródła.

Nazwa wyszukiwarki jest grą słów i pochodzi od matematycznego terminu googol, oznaczającego 10^{100}. Nazwa miała też odzwierciedlać zamierzenia przedsiębiorstwa do objęcia indeksacją jak największej liczby

 stron ze światowych zasobów Internetu.
 Jak korzystać
Wyszukiwanie informacji za pomocą Google jest łatwe. Wystarczy wprowadzić jedno lub więcej wyszukiwanych haseł (czyli słów bądź fraz, które najlepiej opisują poszukiwane informacje) w polu wyszukiwania, a następnie nacisnąć klawisz Enter lub kliknąć przycisk Szukaj w Google.
2. Bing (poprzednio: Windows Live Search i MSN Search) – stworzona przez amerykańską firmę Microsoft wyszukiwarka internetowa, początkowo jako część portalu MSN, później stała się częścią Windows Live, obecnie jest samodzielną wyszukiwarką. Producent nazywa ją nie tylko wyszukiwarką internetową, ale również silnikiem decyzyjnym ze względu na liczbę zaimplementowanych funkcji pomagających podjąć decyzję odnośnie np. restauracji czy biletów lotniczych.

Jak korzystać. 
Bing najlepiej rozpocząć od zmiany jej podstawowych ustawień. Polski użytkownik z pewnością woli korzystać z usługi w języku Mikołaja Reja. Jak najbardziej jest to możliwe – w tym celu w prawym górnym rogu witryny bing.com klikamy ikonę przywodzącą na myśl koło zębate.   Aby szukać różnej treści na stronie głównej bing.com musimy przemieszczać się przy użyciu specjalnych zakładek. Domyślnie wyszukiwarka zdefiniowana jest na poszukiwanie informacji tekstowych. Niestety, zaawansowane ustawienia nie są rozmieszczone w zbyt intuicyjnym miejscu. Jeżeli rezultat poszukiwań ze strony głównej nas nie zadawala, należy ponownie kliknąć w polu wyszukiwania, a następnie z rozwijanego menu wybrać dość dobrze zakamuflowane menu "wyszukiwanie zaawansowane". 
Yahoo! Search - wyszukiwarka internetowa, stworzona przez amerykańską firmę Yahoo. Jej celem jest skatalogowanie wszystkich możliwych informacji i udostępnienie ich za pomocą Internetu. 
Jak korzystać.
  1. Precyzyjne słowa kluczowe: używaj precyzyjnych słów kluczowych, które dokładnie opisują to, czego szukasz. Na przykład:
    • Wyszukaj frazę krzesła z XIX w. zamiast stare meble.
    • Użyj frazy recenzje aparatów cyfrowych zamiast elektronika.
    • Uważaj na słowa, które mają więcej niż jedno znaczenie.
      - Jeżeli szukasz informacji na temat modeli, wybierz określenie, np. modele do sklejania, modele kartonowe lub modele matematyczne.
                                                       

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz